برای طراحی کاتالوگ در کرج | کاتالوگ یکی از فرآیندهای مهم برای شرکت‌ها و کاتالوگ‌ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی برای معرفی و نشان‌دادن محصولات و خدمات آنها هستند.

کمی دقیق‌تر درباره‌اش فکر کنید. چه کاتالوگ‌هایی در ذهن‌تان مانده است؟ کاتالوگ‌ها را گاهی در ایمیل خود دریافت می‌کنیم و گاهی در راه عبور از فروشگاه‌ها، آنها را برمی‌داریم. آنها حتی با بسته‌بندی‌های پستی به دست‌مان می‌رسند یا در پیشخوان‌هایمان بارها در حال گردش هستند.

اما هر کاتالوگی آنقدر جذاب نیست که بارها دیده و به گردش درآورده شود. بعضی از آنها به سرعت، با نیم‌نگاهی مرور شده و برخی دیگر قبل از بازشدن، به درون سطل زباله هدایت می‌شوند. فقط به این دلیل که هرچیزی را درون کاتالوگ قرار می‌دهید، به این معنی نیست که مشتری بالقوه شما وقت ارزشمندش را برای دیدن و مطالعه کاتالوگ صرف کند؛ مخصوصا اگر طراحی کاتالوگ کسل‌کننده و فاقد ساختار مناسب باشد.

طراحی‌ کاتالوگ اصولی، استفاده از چیدمان‌ و ساختار مناسب ، کادربندی استاندارد، استفاده از تصاویر جذاب، هارمونی رنگ‌ها و دیگر موارد مشابه، از سنگ‌بناهای اصلی برای یک طراحی کاتالوگ حرفه ای هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ نکات مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه یاری کنیم؛

 

طراحی کاتالوگ حرفه ای در کرج

برای ساخت و طراحی کاتالوگ حرفه ای چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

  1. کاتالوگ‌ها ابزاری برای نمایش محصولات و خدمات‌تان هستند، پس به استفاده از استانداردها و اصول طراحی کاتالوگ دقت کنید.

طراحی کاتالوگ محصولات ورزشی، بسیار متفاوت از طراحی کاتالوگ یک شرکت سفارش ساعت است! صنعت‌های مختلف رویکردهای متفاوتی در طراحی کاتالوگ دارند. پس حتما درباره صنعت خود و رویکرد رقبایتان تحقیق کنید.

  1. هدف‌تان را قبل از شروع به ساخت و طراحی کاتالوگ، مشخص کنید.

قبل از اینکه به طراحی کاتالوگ فکر کنید، از مشتریان و مخاطبان‌تان سوال کنید که چرا به کاتالوگ نیاز دارند و توقع‌شان از کاتالوگ شما چیست؟ سپس اهداف‌تان را مشخص کنید. هدف شما از داشتن کاتالوگ چیست؟ می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ مخاطبان برندتان چه ویژگی‌هایی؛ مثل سن، جنسیت و… دارند؟

  1. فونت‌های مورد استفاده خود را محدود کنید.

در طراحی کاتالوگ در کرج ، نیازی به استفاده از فونت‌های متعدد یا پیچیده نیست. برخی از افراد فکر می‌کنند باید فونت‌هایی به کار ببرند که هیچکس دیگری استفاده نکرده باشد. استفاده از حداکثر سه نوع فونت، در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی مناسب است؛ اولی برای عناوین، دومی برای عناوین فرعی و سومی در متن. استفاده از فونت‌های فراوان و ناهمخوان، باعث آشفته به نظررسیدن کاتالوگ می‌شود.

سایز فونت‌ها باید استاندارد باشد. برای بررسی سایز فونت، تعداد کلمه‌ای که برای پرکردن فضای متن مورد نیاز است را برآورد کنید.

در نوشتار، برای استفاده از تاکید، از حالت “Bold” یا “Italic” یا از فونت سایز بزرگ‌تر استفاده کنید.

  1. ابعاد و اندازه‌ها

در طراحی کاتالوگ در کرج ، به محصولات‌تان فضایی برای نفس‌کشیدن و خودنمایی بدهید. به علاوه، چشمان بیننده نیاز به استراحت دارد. مطمئن شوید در طراحی کاتالوگ، ابعاد کافی برای نشان‌دادن تمام محصولات و جلب‌توجه به مهم‌ترینِ آنها رعایت شده باشد.

تعداد صفحات، قالب صفحه و تاثیر آن بر احساس مشتریان را در نظر بگیرید. شما در نیچ مارکت خود، مثلا برای صنعت سفارش ساعت یا عکاسی، احتمالا طرح سخت‌گیرانه‌تری برای نمایش جزئیاتِ کمتر در هر صفحه و تاکید بر نشان‌دادن کیفیت و خاص‌بودن کارتان بخواهید.

به علاوه، در چنین نیچ مارکتی، احتمالا مشتریان به جنس و کیفیت کاغذ، کیفیت تصاویر و‌ هارمونی رنگ‌ها اهمیت بیشتری بدهند. شما می‌خواهید مشتریان بر صفحات کاتالوگ‌تان وقت بگذارند و به جزئیات و داستان کسب‌وکار شما پی ببرند.

قبل از اقدام به طراحی کاتالوگ، به سایز کاغذ توجه کنید. طراحی کاتالوگ سایز A4 با سایز A5 تفاوت زیادی دارد. سایزهای استاندارد، A4 (21*29 سانتی‌متر)، A5 (21*14 سانتی‌متر)، سایز وزیری (۲۱*۱۷ سانتی‌متر) و سایز خشتی یا مربع شکل (۱۹*۱۹ یا ۲۱*۲۱ سانتی‌متر) هستند و تعداد صفحات کاتالوگ معمولا در مضرب ۴ صورت می‌گیرد.

بنابر محلی که قصد استفاده از کاتالوگ خود را دارید؛ مثلا صندلی هواپیما یا یک استند در مطب پزشک، سایز مناسب را انتخاب کنید. نگران نباشید؛ برای مشاوره و دریافت راهنمایی، می‌توانید با شبکه چاپ تماس بگیرید.

 

  1. تناسب رنگ‌ها

رنگ‌ها جان و روح تازه‌ای به دنیا می‌بخشند. از تاثیر رنگ‌ها بر احساس مخاطبان، در طراحی کاتالوگ صنعتی یا طراحی بروشور مدرن غافل نشوید.

قبل از طراحی کاتالوگ، حتما روانشناسی رنگ‌ها را مطالعه کنید. به طور مثال؛ از رنگ‌های قرمز و نارنجی بیشتر در رستوران‌ها استفاده می‌شود، چراکه باعث تحریک اشتها می‌شوند یا رنگ آبی برای نشان‌دادن آرامش استفاده می‌شود. همچنین حتما در انتخاب رنگ‌ها به سن مخاطبان، جنسیت، روحیات، عادات رفتاری، فرهنگ و نمادهای بومی منطقه‌ای که می‌خواهید محصولات یا خدمات‌تان را معرفی کنید، توجه کنید.

 

  1. استفاده از تصاویر واضح و باکیفیت

تصاویر محصولات و خدمات شما، محور اصلی کاتالوگ‌تان هستند. دقت کنید که از تصاویر محصولات و خدمات ارزشمند، به مقدار بیشتری نسبت به محصولات کم‌ارزش‌تر استفاده کنید. تصاویر عالی و حرفه ای، محصولات شما را جذاب و مورد تقاضای بیشتری قرار می‌دهند.

از نور و رزولوشن کافی عکس‌ها اطمینان حاصل کنید. رزولوشن مناسب و توصیه شده، حداقل “Dpi” 300 است. اگر از محصولات‌تان تصاویر باکیفیتی ندارید، حتما از عکاس صنعتی و متخصص، برای گرفتن عکس‌های باکیفیت استفاده کنید.

  1. خلاقیت به کمک‌تان می‌آید.

برای نجاتِ بیننده از یکنواختی، می‌توانید گاهی از عکس‌های خلاقانه یا هنری استفاده کنید. یک نمای کلی از طرح و قالب مورد نظر خود بکشید. ایده خود را با افراد دیگر به اشتراک گذاشته و از نظرات و بازخوردهای آنها استفاده کنید.

  1. در ارائه اطلاعات محصولات و خدمات خود دقیق باشید.

شما که از کاتالوگ، فقط برای بیان داستان برند‌تان استفاده نمی‌کنید؟! در ساخت و طراحی کاتالوگ صنعتی یا تبلیغاتی، باید اطلاعاتی که مشتری نیاز به دانستن آن دارد را فراهم کنید؛ اطلاعاتی از قبیل: جنس قطعات و محصول، شماره مدل محصولات، توضیحات ضروری، ساخت کجا هستند، سایز و…

همچنین به کوتاهی و واضح‌بودن متن محصولات و خدمات دقت کنید. معمولا افراد فرصت خواندن متن‌های طولانی و کسل‌کننده را ندارند. از تیترها و عناوین جذاب برای هدایت مخاطبان به قسمت‌های مهم کاتالوگ استفاده و متن‌ها را با دسته‌بندی و استفاده از علامت‌گذاری خوانا کنید.

ویژگی‌های محصولات‌تان را جمع آوری کرده و بنابر اهمیت و اولویت‌بندی، آنها را در کاتالوگ قرار دهید.

  1. جلد کاتالوگ

معمولا برای جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه استفاده می‌کنند. کاغذهای گلاسه در ضخامت‌های مختلفی وجود دارند، کاغذهایی با ضخامت بیشتر، هزینه بیشتری هم دارند. برای ماندگاری بیشتر تصاویر بر کاغذهای گلاسه، از پوشش‌هایی مانند سلفون استفاده می‌کنند.

  1. عمر کاتالوگ خود را افزایش دهید.

در زمان طراحی کاتالوگ در کرج عمر استفاده از کاتالوگ‌تان را بجای یک ‌سال، به بازه زمانی دو سال افزایش دهید؛ مثلا ۱۳۹۹-۱۳۹۸٫ بیشتر تولیدکنندگان کاتالوگ‌شان را هر ۱۸-۱۲ ماه، با افزودن اطلاعات جدید مجدد چاپ می‌کنند.

 

طراحی کاتالوگ در کرج

برای طراحی کاتالوگ در کرج با شرکت تبلیغاتی مگ شو همراه باشید

نظرات