طراحی پوستر مذهبی در کرج :گرافیک مذهبی نوعی گرافیک آیینی است و آن را باید شاخه‌ای از هنرهای آیینی دانست، پوستر یکی از شاخه‌های گرافیک به شمار می‌رود و پوستر مذهبی مهم‌ترین بخش گرافیک میباشد.

چه تفاوتی بین پوستر مذهبی و گرافیک دینی وجود دارد؟

پوستر تلفیقی از تصویر و نوشتار میباشد و انتقال پیام بزرگترین وظیفه آن میباشد. وقتی پیام منتقل شده دینی باشد به آن پوستر مذهبی می‌گویند. تعریف دیگری که از پوستر مذهبی می‌توان داشت این میباشد که احتمالا وابسته به آئین‌های مذهبی است. یعنی اعیاد و عزاداری‌ها بطور کلی مراسم‌های مذهبی علت اصلی برای وجود پوستر مذهبی میباشد.

چه شاخصه‌هایی برای طراحی پوستر مذهبی لازم میباشد؟

ایمان در فضای گرافیک مذهبی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است البته که از اهمیت تسلط به مبانی سواد بصری و علم گرافیک نمی‌توان گذشت. چه بسیار مفاهیم مثبت که در طرحی ضعیف ارائه شوند و تأثیر گذار نباشند. اعتقاد قلبی در فضای پوستر مذهبی می‌تواند انرژی بی‌پایان برای خلق پوستر مذهبی باشد.

مهم‌ترین فاکتور برای طراحی پوستر مذهبی چیست؟

اگر هنرمند اهل ایده‌پردازی و تفکر باشد، می‌تواند زوایای جدیدی را ببیند و خلق بکند. لذا اگر آدم دغدغه‌مندی در حوزه دین باشد، با تخصصی که دارد می‌تواند کاری را طراحی ‌کند که تأثیر بسیاری بر افراد بگذارد. اگر طراح گرافیک اهل مطالعه باشد و هویت قلبی و اعتقادی داشته باشد، قاعدتا می‌تواند با دغدغه بهتری سراغ طراحی پوستر مذهبی برود.

خلأهایی که در حوزه گرافیک دینی به ویژه طراحی پوستر مذهبی وجود دارد، چه میباشد؟

کارهایی که ما در این حوزه می‌بینیم را شاید بتوان به دو بخش جشنواره‌ای و غیر جشنواره‌ای در بازار تقسیم کرد. ضعف‌های این عرصه در بخش غیر جشنواره‌ای و هیئت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد. ما در فضای بیرون و جایی که پوستر باید وظیفه اصلی خود را نشان دهد دچار چالش هستیم و آن ناهماهنگی بین سفارش دهنده و طراح میباشد. خواستی که سفارش دهنده از پوستر دارد با ایده‌ای که در ذهن طراح وجود دارد، در نهایت منجر به یک اثر گرافیکی خوب نمی‌شود.

برای طراحی پوستر مذهبی مشتری بیشتر بر روی چه چیزی تأکید دارد؟

شاید برای سفارش دهنده، عنصر اصلی پوستر را متن آن تشکیل دهد اما در ذهن طراح، ایده و مفهوم از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. بخش اعظم کارهایی که در خیابان و سطح شهر می‌بینیم، بیشتر به تراکت شبیه هستند که متن‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند و این با پوستر مذهبی خوب که در ذهن هنرمند شکل گرفته، تفاوت بسیاری دارد.

در خصوص پوستر هیئت برای‌مان توضیح دهید؟

پوستر هیئت مانند یک ویترین عمل می‌کند زیرا هویت هیئت در پوستر تأثیرگذار میباشد. باید همان گونه که به وجود یک سخنران خوب در هیئت اهمیت می‌دهیم به خلق یک پوستر خوب در هیئت‌ها نیز اهمیت بدهیم، زیرا پوستر خوب می‌تواند موجب جذب مستمع باشد.
طراحی پوستر مذهبی در کرج

نظرات