نکاتی که درباره طراحی بیلبورد باید بدانید؟
ماشینی شدن شهرها باعث می شود مردم زمان قابل توجهی را صرف حمل و نقل های بین شهری کنند. از مترو , تاکسی, اتوبوس تا پیاده روی های بلند مدت. که بستر مناسبی را برای تبلیغات میدانی فراهم می کند. زیرا هر المان مورد نیازی که تبلیغات نیاز دارد را در خود گنجانده است. بر فرض مثال اینکه نام تجاری شما در بیلبورد یکی از بزرگ راه های پر تردد شهری مثل تهران قرار گیرد باعث می شود هزاران نفر در عرض چند ساعت نام شما را ببینند.هر روزه هزاران عدد از بیلبوردهای شهری را که مشاهده میکنید هر کدام مقاصد مختلفی را دنبال میکنند ، از بیلبوردهای تبلیغاتی برند ها ، بانکها و تولیدکنندگان گرفته که هدفشان جذب مشتری بیشتر و فروش و ارائه خدمات هر چه بالا تر است تا بیلبوردهای فرهنگی که عموماً مربوط به ارگان های دولتی مانند شهرداری ، نیروی انتظامی و … می باشد که هدفشان فرهنگ سازی و آموزش است.

چاپ و طراحی بیلبورد

بیلبوردهای Bridge یا همان بیلبوردهای عریض نصب شده روی پلها که به دو دسته پلهای عابر پیاده و پلهای سواره رو تقسیم میشوند بالاترین آمار نصب در شهر را دارند که در مقایسه با سایر بیلبوردها هم از نفوذ بهتری در ذهن بیننده برخوردارند و به سبب عرض زیاد فضای مناسبی در اختیار طراح بیلبورد قرار میدهد. اما ۲ نکته کلیدی را باید مد نظر قرار داشت

  1. مکانی را برای نصب انتخاب نمایید که عموما از ترافیک بالایی برخوردار باشد، که به شکرانه اتومبیل های زیاد از این مناطق بسیار یافت میشود.
  2. باید از متن زیاد و پس زمینه های تیره پرهیز کرد و موضوع یا محصول مورد نظر را در مرکز کار قرار داد.

در کل برای اینکه بتوانید ذهن مخاطب را درگیر نام تجاری خود بکنید نیاز است طراحی بیلبورد خلاقانه و گیرا در ذهن وی نقش ببندد. این طرح می تواند یک تصویر, نوشته, تایپوگرافی یا هر چیزی باشد. ممکن است بیننده با سرعت بالایی از بیلبورد تبلیغاتی شما گذر کند یا برای چند دقیقه در میان شلوغی خیره به طرح شما شود. باید بتواند ذهن مخاطب را به فکر وادارید تا اگر بعد از گذشت چند روز یا ساعت اگر در فروشگاهی نام تجاری شما را دید یا حس خوبی داشته باشد و تبلیغ شهری شما موثر واقع شود.

طراحی بیلبورد عریض

فاصله مکانی بین دو بیلبورد بسیار مهم می باشد، پیشنهاد میکنیم این فاصله هر چقدر بیشتر باشد طرح و پیام شما در ذهن بیننده زمان بیشتری را در اختیار دارد تا ملکه ذهن هر شخص بشود در حالی که فاصله اندک بین سازه های بیلبورد سبب میشود که این پروسه به مشکل برخورد کند و هر ۲ طرح تاثیر و پیام خود را به خوبی منتقل نکند، مگر اینکه قدرت ایده پردازی و طراحی و خلاقیت به حدی بالا باشد که نه برای یک لحظه برای چندین سال در ذهن مخاطب ثبت گردد.

قبل از طراحی بیلبورد تبلیغاتی حتما اطلاعات دقیق از محل قرارگیری بیلبورد، نوع و زاویه سازه نگهدارنده بیلبورد و مهمتر از همه که اکثرا به آن توجه نمی کنند خیابان، پل و یا اتوبانی است که قرار است بیلبورد در آنجا نصب گردد و حتی نوع طراحی باید با فرهنگ و آداب آن شهر یا محل مطابقت داشته باشد ، به طور مثال تبلیغ یک رستوران ایتالیایی در شهر یا نقاط محروم کشور یا تبلیغ اینترنت پرسرعت در مناطقی که هنوز گاز شهری ندارند که قاعدتاً فیدبک مناسبی نخواهند گرفت

طراحی بیلبورد سریالی

از بهترین، تاثیر گذارترین و جذاب ترین نوع طراحی بیلبورد میباشد به این دلیل که این سبک از طراحی مطمئنا حاصل تفکر دسته جمعی و اتاق فکر است به این صورت که به مانند یک سریال دارای سناریو و زمان بندی دقیق می باشد و در نهایت همگی طرحها پیرو یک شعار و یک هدف می باشند و جالب ترین موضوع در بیلبورد سریالی نوعی تحریک ذهن بیننده به تفکر است و به مرور زمان که این طرح ها تعویض میشوند برای بیننده جذاب می باشد.

اما در طراحی و نصب این استراتژی ۲ چیز را نباید فراموش کرد:

  • اول مکان قرارگیری بیلبوردها باید ثابت باشد و تغییر محل ندهند.
  • دوم طرح های جدید جایگزین در یک زمان مشخص و در تمامی نقاط آپدیت شود.

اگر فکر کرده اید که برای طرح بیلبورد خود بهترین تصویر سازی و طراحی را انتخاب کرده اید و یک شعار مفهومی هم برگزیده اید ، پس حتما فیدبک و بازخورد خوبی از جامعه میگیرید در اشتباه هستید. طرح بیلبورد بالا از دید بسیاری جالب و فان بود و از دید بسیاری نامفهوم و بی معنا. به عقیده شخصی من برای مسئله مهمی مانند تشویق برای افزایش جمعیت که امریست بسیار مهم باید خیلی جدی تر برخورد شود و در طراحی بیلبورد برای این موضوع فرهنگی، اجتماعی میشد از طراحی گویا تر ، جدی تر و قابل فهم تر برای عموم مردم استفاده کرد. به همین دلیل انتقادات بسیاری به طرح بالا شد ، نتیجه اینکه برای بیلبوردی از این نوع که مخاطب ما عموم مردم هستند ، طرح و شعار باید بسیار بسیار حساب شده و جذاب باشد.

طراحی بیلبورد باید به گونه ای باشد که در سریعترین زمان ممکن پیام خود را منتقل کند و تاثیرش را در ذهن بیننده بگذارد، حال این بیننده یک استاد دانشگاه باشد یا یک فرد کم سواد، اینجاست که قدرت طراحی و هنر انتقال مفاهیم از طریق گرافیک بزرگترین نقش را ایفا میکند و در اصل رسالت هنر گرافیک که همان سخن با زبان تصویر است به درستی وظیفه اش را ایفا میکند.

نظرات