عکاسی تبلیغاتی (Advertising photography) :

شاخه‌ای از عکاسی است که عکاس از محصولات، کالاها، اجناس ، تولیدات و خدمات افراد یا شرکت‌‌ها عکسبرداری می‌کند.
عکاسی تبلیغاتی شاخه و زیرمجموعه ای از عکاسی صنعتی
عکاسی تبلیغاتی (Advertising Photography) که جزو زیر مجموعه های عکاسی صنعتی می باشد، جهت پرزنتیشن، برانگیزاندن احساسات و ایجاد انگیزه برای خرید کالا استفاده شده و بر خلاف شیوه صنعتی الزامی در وفادار بودن و حفظ خصوصیات ظاهری و بالفعل محصولات نیست و عکاس میتواند از تمام قوه تخیل و قدرت خلاقیت خود در جهت برانگیزاندن احساسات استفاده نماید.

در عکاسی تبلیغاتی بر خلاف عکاسی صنعتی، سعی بر این است تا اجناس، محصولات و خدمات در بالاترین حد توانایی و تاثیرگذاری به نظر برسند، اغراق کنترل شده، ویژگی این نوع عکاسی به شمار می آید و درک هنری و ایده های تیم اجرا کننده و درک صحیح از زیبایی شناسی و ایده پردازی مربوط به کاربرد محصولات، تاثیر بسزایی در فروش بیشتر و موفقیت محصولات دارد.

اگر ماهیت روانشناسی مشتریان بالقوه محصولات در عکاسی تبلیغاتی در نظر گرفته شده باشد و تیم مجری بتواند این ماهیت را شناسایی نموده و در پروژه ها رعایت نماید، تبلیغات نهایی تاثیرگذارتر بوده و منجر به فروش بیشتری می شود. تنها در این صورت است که عکاسی تبلیغاتی می تواند عواطف و احساسات جامعه هدف محصولات را تحت تاثیر خود قرار دهد، و تنها در این صورت است که فرآیند عکاسی با موفقیت به انجام می پذیرد.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی:

امروز رغابت در میان شرکت‌های مختلف به قدری سخت شده است که هر روز شاهد از دور خارج شدن شرکت‌ها و تولد کمپانی‌های جدیدی هستیم.  تبلیغات یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها به شمار می‌رود. هر شرکتی که تبلیغات اصولی‌تری داشته باشد، قاعدتاً سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد  (هرچند که در این میان نمی‌توان از اهمیت کیفیت محصول و خدمات ارائه شده نیز چشم‌پوشی کرد). خیلی از تولیدکنندگان برای تولید محتوای تبلیغات خود معمولاً یک بخش عکاسی و طراحی تبلیغاتی راه‌ می‌اندازند بنابراین اگر می‌خواهید در یکی از این بخش‌ها فعالیت کنید، رعایت کردن چند تکنیک ساده می‌تواند به شما کمک کند.

چند توصیه درباره عکاسی تبلیغاتی

دقت :

هر عکس تبلیغاتی یک داستان برای گفتن دارد. کوچک‌ترین جزئیات در تصویر می‌تواند بر نظر بیننده  تأثیر بگذارد. بنا‌براین در عکاسی تبلیغاتی بیش از هر مؤلفه دیگری باید بر روی جزییات دقت داشت. این که چه رنگی در پس‌زمینه محصول بهتر است به کار گرفته شود و یا اینکه محصول در کجای کادر قرار بگیرد و چه المان‌هایی در تصویر آن را همراهی کند، مؤلفه‌هایی هستند که با به‌کارگیری درست آن‌ها و کمی خلاقیت می‌توان بهترین و موفق‌ترین عکس‌های تبلیغاتی را آفرید. البته هرچند که در کلام به ظاهر بسیار ساده می‌آید، ولی مسلما مهارت یافتن و متخصص شدن در این شاخه نیز مانند تقریبا تمام حوزه‌ها، به تمرین، ممارست و کسب تجربه زیاد نیاز دارد.

رنگ :

هرکدام از رنگ‌ها ازلحاظ بصری احساس خاصی را در مخاطب تداعی می‌کند. بنابراین یک رنگ به‌خصوص به‌تنهایی می‌تواند هارمونی جذابی را به تصویر ببخشد. اغلب کمپانی‌ها دارای یک رنگ یا رنگ‌های اختصاصی هستند و لوگوی آن‌ها نیز با ترکیبی از همان رنگ یا رنگ‌ها طراحی می‌شود. استفاده از همین رنگ‌ها در عکس تبلیغاتی نیز معمولاً نتیجه مثبتی را به‌ همراه خواهد داشت.

تجهیزات مناسب :

در عکاسی تبلیغاتی بر خلاف دیگر ژانر‌های عکاسی، به همراه داشتن یک سری تجهیزات کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. لنز ماکرو اولین ابزاری است که هر عکاس تبلیغاتی بهتر است با خود همراه داشته باشد. چرا که معمولاً باید عکاسی در فواصلی نسبتاً نزدیک نسبت به سوژه انجام شود و به همراه نداشتن لنز ماکرو، کمی مشکل‌ساز می‌شود. استفاده از فیلتر پولاریزه نیز رفله‌ها و بازتاب‌های ناخواسته از سطح محصول را تا حدودی کنترل می‌کند. هم‌چنین با توجه به اینکه معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی، نور ملایم و نرم بیشتر به کار می‌آید باید سافت‌باکس را نیز در تجهیزات خود به همراه داشت.

نور مناسب :

همه‌چیز بستگی به نورپردازی دارد

یکی دیگر از مهم‌ترین نکته‌ها که در عکاسی تبلیغاتی باید به آن توجه داشت، چگونگی نورپردازی است. عکاسی تبلیغاتی معمولاً در استودیو و با فلاش‌های استودیویی صورت می‌گیرد؛ بنابراین با تعیین موقعیت و کیفیت نور‌ها می‌توان به نورپردازی موردنظر خود رسید. استفاده از فیلتر پولاریزه و یک رفلکتور کوچک می‌تواند بسیار کار را جلو بیندازد؛ به علاوه با توجه با اینکه احتمالاً از چند شاخه نور باید استفاده کرد، خواندن روشنایی هرکدام از فلاش‌ها الزامی است و باید یک نورسنج نیز در اختیار داشت. هم‌چنین جهت تنظیم وایت‌بالانس و نوردهی دقیق، استفاده از یک کارت خاکستری و کالرچکر نیز توصیه می‌شود. نحوه استفاده از نورسنج و کارت خاکستری را می‌توانید در دو آدرس زیر دنبال کنید:

به‌کارگیری نور طبیعی روز نیز اگر چه تا حدودی از فضای رسمی عکاسی تبلیغاتی به دور است، ولی نتیجه کاملاً مثبتی را به همراه دارد. به علاوه استفاده از این نور برای عکاسی از فضاهای داخلی مانند عکاسی دکوراسیون داخلی و عکس‌های تبلیغاتی که شرکت‌های معماری از آن‌ها استفاده می‌کنند بهترین گزینه است.

در نور‌پردازی تبلیغاتی باید توجه داشت که لوگوی برند محصول کاملاً واضح به ثبت برسد و همچنین فرم محصول به خوبی نمایان شود. ضمناً باید توجه داشت که نورپردازی مهم‌ترین نقش را در فضاسازی تصویر ایفا می‌کند؛ بنابراین به‌گونه‌ای باید به محصول نور تابیده شود که حالت احساسی متناسبی را برای بیننده تداعی کند. به‌عنوان مثال برای عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی معمولاً نور‌های بسیار نرم استفاده می‌شود تا تصویر به صورت یکنواخت روشن شود و یا در عکاسی از جواهرات استفاده از یک نور تیز و نقطه‌ای مثل اسپات می‌تواند در درخشش نگین‌ها کاملاً مؤثر باشد. به لطف استفاده از فلاش‌‌های استودیویی، می‌توان در کسری از ثانیه تصاویر جذابی را خلق کرد. محصولات معلق در هوا و یا استفاده از اسپلش آب تکنیک‌هایی هستند که این روزها زیاد به کار گرفته می‌شود.

نظرات