اهمیت موشن‌ گرافیک‌ و کاربرد آن

دنیای طراحی و گرافیک در طول چند دهه اخیر پیشرفت‌ های چشمگیری کرده است. زمانی برای ساخت یک فیلم کارتونی نقاشی‌هایی را روی کاغذ می‌کشیدند و با برگ زدن آنها کارتون های متحرک می‌ساختند. اما امروزه غول‌های نرم افزاری پا به میدان گذاشته‌اند و امکان ساخت انیمیشن‌های پیشرفته و با کیفیت را فراهم کرده‌اند. گرافیک پیوند محکمی با زندگی انسان‌ها خورده و ویدئوهای گرافیکی که اصطلاحاً موشن‌ گرافیک‌ نامیده می‌شوند، سهم چشمگیری از صنعت هنر و بازار تبلیغات را برعهده گرفته‌اند. موشن‌ گرافیک‌ ها به دلیل جذابیت و انعطاف بالایی که در انتقال پیام دارند، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و در برخی اوقات می‌توانند به دلیل اثرگذاری بالایی که دارند، دیدگاه یک جامعه را در موضوعی معین به کلی تغییر دهند. در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه به موشن‌ گرافیک و کارکردهای آن داشته باشیم:

 

اهمیت موشن‌ گرافیک‌

موشن‌ گرافیک‌ ها با ایجاد حرکت در تصاویر گرافیکی زیبا و جذاب توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. گرافیک‌ های متحرک از گرافیک‌های ساده بی‌تحرک جذابیت بیشتری دارند و این مسئله به ویژه در جلب توجه کودکان بیشتر مشاهده میشود. کودکان و افراد کم سن و سال ترجیح می‌دهند به جای آن که کتاب‌های کمیک و مصور را برگ بزنند، به فیلم‌هایی در قالب موشن‌ گرافیک‌ با صدا و تصویرهای رنگارنگ و لحن‌ های جالب توجه کنند و لحظه‌های خود را با آنها بگذرانند. به همین دلیل در حوزه‌هایی مانند بازی، آموزش‌های تصویری و یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیلم‌های متحرک یا موشن‌ گرافیک‌ ها می‌توانند کاری کنند که پیام‌های مورد نظر سازندگان به راحتی در ذهن مخاطبان در رده‌های سنی مختلف نقش ببندد. همچنین بازاریابان به جای طراحی کاتالوگ‌ها و یا انتقال مستقیم اطلاعات خام، می‌توانند با ساخت موشن‌ گرافیک حجمی از اطلاعات مورد نظرشان را به صورت دلچسب‌ تری به مخاطبان عرضه کنند. سبک‌های مختلف موشن‌ گرافیک این امکان را فراهم آورده تا برای هر رده سنی از کودکان تا بزرگسالان موشن‌ گرافیک‌ هایی متناسب ساخته شود. موشن‌ گرافیک‌ ها آن قدر پتانسیل تاثیرگذاری بر روی مخاطبان را دارند، که گاهی می‌توان از طریق آنها کاراکترهایی را طراحی کرد و طوری از آنها استفاده نمود که تبدیل به برند یک مجموعه شوند.

 

موشن گرافیک

 

 

نکاتی برای ساخت موشن‌ گرافیک‌ اثربخش

از انیمیشن‌ها و موشن‌ گرافیک‌ ها به موقع استفاده کنید. حتی اگر مشکل هزینه ندارید و تیم‌های منسجمی هم در اختیار دارید که می‌توانند در کمترین زمان برای شما موشن‌ گرافیک‌های جذاب بسازند، لزومی ندارد در همه موارد از این ظرفیت استفاده کنید. با همه قدرتی که موشن‌ گرافیک‌ ها دارند، به هرحال ممکن است در برخی از جاها استفاده از آنها نابجا باشد؛ فراموش نکنید که عکس، صوت و حتی متن هنوز کاربری‌های خاص خود را دارند و در برخی اوقات می‌توانند قوی‌تر از موشن‌ گرافیک عمل کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید دقت در انتقال اطلاعات است. اگرچه موشن‌ گرافیک‌ها قدرت شما در انتقال اطلاعات را بالا می‌برند، اما گاهی ممکن است این فرآیند به درستی صورت نگیرد و برعکس، باعث سردرگمی بیشتر مخاطبان شود. به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهیم تغییراتی را که در بازار سهام رخ داده با آمار و ارقام بیان کنیم؛ از آنجایی که در موشن‌گرافیک‌ها حرکت زیادی وجود دارد، نباید از آمار و ارقام به سادگی عبور کنیم؛ بلکه با استفاده از نمودارها و کند کردن حرکت در برخی قسمت‌ها باید زمانی را برای هضم کردن اطلاعات توسط مخاطبان درنظر گرفت. در برخی موارد بهتر است موشن‌ گرافیک‌ ها را به صورت تعاملی بسازید؛ به این معنا که خود مخاطب امکان تغییر در ریتم، مکث، چرخش و راه اندازی مجدد و یا بازگشت به عقب و جلو را به صورت جزیی داشته باشد. سعی کنید المان‌های گرافیکی را که انتخاب می‌کنید دارای ربط موضوعی و محتوایی باشند. به عبارت دیگر هر تصویر و یا نشانه گرافیکی که صرفاً از زیبایی برخوردار باشد، لزمی ندارد که مورد استفاده قرار گیرد. چرا که مخاطبان در هنگام تماشای موشن‌ گرافیک‌ها مدام بین اجزای مختلف تصویر و تصاویر قبلی با بعدی در ذهن خود ارتباط برقرار می‌کنند و اگر نتوانند در جایی این ارتباط را برقرار کنند، گیج و سردرگم خواهند شد. استفاده از قالب داستانی برای روایت موضوعات به فهم و جذابیت بیشتر آنها کمک می‌کند. انسان‌ها معمولاً کنجکاوند که یک موضوع را در بستری از حوادث پیگیری کنند. بهتر است پس از ساخت موشن‌ گرافیک‌ آن را به صورت آزمایشی به چند نفر نشان دهید تا قدرت اثرگذاری و میزان وضوح آن را بسنجید و لازم بود قبل از انتشار نهایی، تغییراتی را اعمال کنید.

با تمام‌ این تفاسیر در صورت اعتماد به ما ، آژانس تبلیغاتی مگ شو آماده ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی از جمله طراحی و ساخت موشن گرافیک در کرج و‌ کلیه شهر ها با تمامی خلاقیت و ذوق هنری خود به شما عزیزان می باشد ، این‌ موضوع را فراموش نکنید که آژانس تبلیغاتی مگ شو قبل از هر چیز از یک گروه هنری قوی و خلاق تشکیل شده. چرا که ما معتقدیم برای تاثیر گذاری در تبلیغات و جذب مشتری، ظاهر گرافیکی تبلیغات شما باید به چشم عموم جذاب و زیبا به نظر برسد. جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید .

نظرات