ست اداری به مجموعه ای از اوراق یا کاغذهایی که در امور اداری و پرسنلی یک شرکت یا سازمان جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده میشود، اوراق اداری می گویند. از آنجا که به دلیل زیبایی شناختی و هماهنگی هر بیشتر آن شرکت یا برند، بهتراست این اوراق به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ گردند، بهمین دلیل به آنها اصطلاحا “ست اداری” گفته می شود. ست اداری معمولا شامل :

  • سربرگ یا letter head (جهت مکاتبه و نگارش نامه های اداری و رسمی)
  • پاکت نامه یا envelope (جهت ارسال مکاتبات یا رد و بدل کردن قراردادها و …)
  • یادداشت ها یا note (جهت یادداشت های غیر رسمی که معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید)
  • کارت ویزیت یا business card (جهت معرفی شغل و ارائه راه های تماس با شرکت یا سازمان)

البته موارد دیگری نیز مانند فلش کارت ها، کارت های اعتباری، کارت های پرسنلی، فاکتور، فولدر یا پوشه و … وجود دارد که در مجموعه ست اداری آورده می شوند، اما به دلیل عمومی نبودن آنها زیاد به آن ها پرداخته نمیگردد. موارد یادشده ممکن است به نیاز تعداد معدودی از متقاضیان تهیه و چاپ گردد و شاید باید گفت بسته ست اداری، به نیاز مشتری بستگی دارد، اما معمولا مجموعه ست اداری شامل ۴ موردی است که به آن اشاره شد.

ست اداری

ست اداری

طراحی کارت ویزیت برای ست اداری

کارت ویزیت معمولا در ابعاد نه در پنج سانتی متر است. کارت ویزیت در واقع نخستین سفیر تبلیغاتی برای یک فعالیت اقتصادی می باشد. عناصری که معمولا در طراحی یک کارت ویزیت کاربرد دارند عبارتند از لوگو و نام شرکت و شرح فعالیت شرکت به صورت اختصاری و آدرس دفتر و محل کار، آدرس سایت و ایمیل و شماره های تماس فرد می باشد. ضمنا تمامی فونت ها باید از یک نوع و همچنین یک اندازه باشد و مشابهت داشته باشند. تغییر ساختار به صورت خلاقانه در کارت ویزیت و همچنین استفاده از رنگ های همخوان با لوگو می تواند در پیشرفت اهداف و زیبایی ست اداری بسیار تاثیرگذار باشد.

پاکت نامه (ست اداری)

طراحی پاکت نامه قسمتی از ست اداری است که معمولا مناسب با ابعاد سربرگ ها مشخص می شود. لوگو و عنوان فعالیت و اسم شرکت و آدرس بر روی پاکت نامه الزامی می باشد. محل قرار گرفتن لوگو و عنوان معمولا در سمت چپ و بالای پاکت نامه می باشد. نشانی نیز در قسمت پایین پاکت نامه می باشد. چیدمان عناوین موجود در طراحی پاکت نامه که یک جزء از ست اداری می باشد نیز بالا و سمت راست پاکت نامه می باشد.

سربرگ برای ست اداری

سربرگ برگه ای است که به صورت عمومی در ابعاد A۴ ارائه می شود و بیشتر برای انجام امور اداری و نامه نگاری شرکت ها استفاده می شود. در یک سربرگ به صورت استاندارد می توان مواردی همچون: لوگو، عنوان، آدرس، آدرس سایت، و ایمیل، تاریخ و شماره استفاده کرد. بصورت معمول عنوان در قسمت بالایی سربرگ قرار می گیرد که این یک قانون کلی نمی باشد و باتوجه به درخواست مشتری و خلاقیت طراح می توان این محل را تغییر داد. البته این موضوع مطرح است که جای لوگو بر روی سربرگ باید به گونه ای مشخص شود که صدمه ای به کاربرد سربرگ وارد نکند! محل قرار گرفتن لوگو و نام شرکت در سمت چپ و یا راست صفحه در طراحی بسیار بستگی به شکل، ابعاد، و جهت لوگو دارد و به صورت کلی در سربرگ های شرکت ها و سازمان ها نشانه در سمت راست بالا ایجاد می شود تا امکان چاپ تاریخ و شماره و همچنین پیوست در سمت چپ امکان داشته باشد. درج موارد گفته شده در سمت چپ سربرگ طراحی شده این امکان را به سازمان می دهد که پس از بایگانی نامه ها دستیابی به نامه ها بسیار آسان شود، اندازه لوگو هر چند نشاءت گرفته از شکل گرافیکی و طراحی لوگو می باشد ولی قابلیت کوچک کردن و بزرگ کردن را در طراحی سربرگ دارد. اما به صورت استاندارد محدوده این تغییرات حدودا بین پنج تا پانزده سانتی متر مربع می باشد. اندازه فونت نیر بسته به اندازه متن، بین ۸ تا ۱۴ مشخص میگردد که معمولا بولد می باشد. لازم است طراحان سربرگ به این نکته توجه داشته باشند، در صورتی که عنوان متن طولانی شد امکان تقسیم آن به چند خط میسر باشد و به صورت لاتین بخش های اصلی عنوان را با فونت های درشت تر از دیگر بخش ها قید می نمایند. عنوان در مجاورت لوگو قرار می گیرد و با توجه به لوگو و دیگر شرایط در پایین و چپ یا راست لوگو قرار می گیرد. هرچند محل قرار گرفتن عنوان بسیار وابسته به شکل کلی سربرگ طراحی می شود و قابل تغییر می باشد اما هیچگاه عنوان در بالای لوگو آورده نمی شود. هر نوع قوانینی که در طراحی سربرگ بکار می رود، باید با لوگو همخوانی داشته باشد. آدرس محل کار و همچنین آدرس سایت و ایمیل در پایین سربرگ درج می گردد. اندازه فونت نشانی نیز با توجه به عرض آن بین هشت تا دوازده خواهد بود. تمامی مواردی که در سربرگ طراحی می شود از کناره های سربرگ فاصله خواهند داشت. در طراحی سربرگ باید توجه داشت زمینه های مورد استفاده تا حد امکان بدون رنگ باشند زیرا در غیر این صورت در هنگام کپی کردن کیفیت سربرگ تا حد ناخوانا شدن پایین می آید، همچنین در طراحی سربرگ و ست اداری باید به روشی طراحی نمود تا مشکلی در نوشتار ایجاد نکند، عواملی که در یک طراحی مناسب سربرگ در ست اداری باید رعایت شود:

  1. لوگو و نام تجاری
  2. آدرس- آدرس سایت- آدرس ایمیل
  3. هویت بصری سربرگ می باشد.

پس اگر به دنبال معتبر کردن سطح شرکت و یا کار خود هستید به شما پیشنهاد میکنیم بعد از طراحی لوگو یک ست اداری برای شرکت و یا برند خود انتخاب نمایید.

با تمام‌ این تفاسیر در صورت اعتماد به ما ، آژانس تبلیغاتی مگ شو آماده ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی از جمله طراحی و‌ چاپ کارت ویزیت در کرج و‌کلیه شهر ها با تمامی خلاقیت و ذوق هنری خود به شما عزیزان می باشد ، این‌ موضوع را فراموش نکنید که آژانس تبلیغاتی مگ شو قبل از هر چیز از یک گروه هنری قوی و خلاق تشکیل شده چرا که معتقدیم برای تاثیر گذاری تبلیغات ،برای جذب مشتری ظاهر گرافیکی تبلیغات شما باید به چشم عموم جذاب و زیبا به نظر بیاید. جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید .
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]