برداشت عوارض و جزییات از سطح زمین توسط دوربین‌های عکس‌برداری از ارتفاع بالا را عکس هوایی می‌گویند که توسط هواپیما انجام می‌گیرد. که برای نشان دادن نقشه مورد نظر می باشد. امروزه دو نوع

عکس هوایی وجود داد: عکس‌های آنالوگ و عکس‌های دیجیتال.

موارد استفاده از عکس‌های هوایی:
از عکس‌های هوایی برای تهیه نقشه، مطالعات زمین‌شناسی، تفسیر، راه‌سازی، محیط زیست و کشاورزی، برنامه‌ریزی شهری، هواشناسی، مسائل نظامی، و همین طور تیزرهای تبلیغاتی تصویر برداری از خط تولید و… استفاده می‌کنند که همانند عکاسی صنعتی که به‌عنوان یک سند در خیلی از موارد راهگشا و کاربردی می‌باشند.

آرشیو عکس‌های هوایی پوششی در ایران:
دو سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به‌عنوان متولیان امر عکس‌های هوایی می‌باشند، این دو سازمان آرشیوهایی از عکس‌های هوایی کل ایران را در اختیار دارند. با توجه به شرایط و نوع کار و پروژه و محدوده جغرافیایی خاص می‌توان به دو سازمان متولی مراجعه و با ارائه درخواست عکس‌های موردنظر را دریافت و اطلاعات خاص خود را از آن‌ها طبق استانداردها و ضوابط استخراج می‌کنیم.

تاریخچه عکس هوایی
اولین عکس‌برداری سرتاسری در ایران طی سال‌های ۱۳۳۴ الی ۱۳۳۶ هجری شمسی توسط آمریکایی‌ها و به مقیاس ۱:۵۰۰۰۰ انجام شد. دومین عکس‌برداری سرتاسری در کشور ایران به مقیاس ۱:۲۰۰۰۰ و در سال شروع ۱۳۴۳ و حدود ۱۰ سال به طول انجامید. سومین عکس‌برداری سرتاسری در کشور ایران مربوط به سال ۱۳۷۰ است که در مقیاس‌های ۱:۴۰۰۰۰ و ۱:۷۰۰۰۰ تهیه گردید و هدف از آن برای تهیه نقشه‌های پوششی ۱:۲۵۰۰۰ بود.

تفسیر عکس هوایی:
منظور از تفسیر عکس هوایی، تشخیص و شناسایی عوارض، استخراج اطلاعات و تعیین حدود بر روی عکس هوایی است. اندازه‌گیری کلیه ویژگی‌های هندسی شامل طول، عرض، مساحت و ارتفاع در تفسیر عکس هوایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند که یک کارشناس باید دقت لازم را در این مورد بکار ببندد. در تفسیر عکس هوایی باید دقت کرد که مقیاس عکس، ، زمان عکس‌برداری (مربوط به چه فصلی از سال است) و ساعت عکس‌برداری چه ساعتی از روز بوده است. برای شناسایی عوارض می‌توان از نشانه‌ها و معیارهای گوناگونی استفاده کرد که این تخصص را کارشناسان رسمی دادگستری دارند و صلاحیت نقشه‌برداری در این مورد کسب کردند با مراجعه به کارشناسان زبده و متخصص در این زمینه می‌توان حداکثر استفاده را از اطلاعات و مستندات عکس‌های هوایی برد.

موارد استفاده عکس‌های هوایی در زمینه‌ ی ، شهر و شهرسازی:
امروزه با پیشرفت علم و فنّاوری در هر زمینه‌ای و به طبع در زمینه عکس‌های هوایی استفاده از این علوم روز برای کشف حقایق بسیار ارزشمند است. از این مستندات می‌توانیم در زمینه‌های گوناگون و برای تأمین دلیل و ارائه حجت استفاده کنیمر. متخصصان تفسیر عکس‌های هوایی با استفاده از تخصص خود در این زمینه، در موارد مربوط به اختلاف املاک یا تعیین حدود املاک، مستندات و مدارک لازم را جهت ارائه آماده می‌کنند. در مواردی که بین مالکین املاک و کشاورزان در مورد زمین‌های کشاورزی اختلاف به وجود می‌آید عکس هوایی به‌عنوان یکی از مستندات مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفسیر می‌شود و کاملاً مشخص می‌گردد. البته همه این موارد حتماً باید مورد تأیید کارشناس قرار گیرد و کارشناس با مهر و امضای خود به گزارش رسمیت داده و آن را به‌عنوان یک سند قابل استناد ارائه می‌دهد.

تفاوت عکس هوایی با نقشه از نقطه نظر تصویر :
نقشه، یک تصویر قائم از سطح زمین است. این تصویر به یک نسبت معین (که مقیاس نقشه نامیده می‌شود) کوچک شده‌است. به عبارت بهتر، پرتوهایی که نقاط روی سطح زمین را بر روی سطح یک نقشه تصویر می‌کنند موازی یکدیگر بوده و در نتیجه تصویر حاصل به یک نسبت مشخص کوچک می‌شود؛ ولی عکس‌هوایی یک تصویر مرکزی است و پرتوهایی که نقاط روی سطح زمین را بر روی فیلم دوربین تصویر می‌کنند همگی از یک نقطه به نام مرکز تصویر (مرکز پرسپکتیو) عبور می‌کنند. تصویر مرکزی اساساً ماهیتی سه‌بعدی دارد و به همین علت، اندازه‌گیری اختلاف ارتفاع بین عوارض گوناگون، با استفاده از یک‌سری تجهیزات ، امکان‌پذیر است.

عکس هوایی در کرج

عکس هوایی در کرج

مقیاس یک نقشه در سرتاسر سطح یک نقشه، ثابت است در حالی‌که مقیاس یک عکس‌هوایی در سرتاسر سطح آن یکسان نیست. یکسان نبودن مقیاس در سطح یک عکس‌هوایی به علت یکسان نبودن ارتفاع نقاط گوناگون در سطح عکس رخ می‌دهد.

ارتفاع نقاط گوناگون بر روی سطح یک نقشه به روش‌های متنوعی نوشته می‌شود یا به نمایش درمی‌آید، در صورتی‌ که اندازه‌گیری اختلاف ارتفاع نقاط بر روی عکس‌های هوایی، احتیاج به تخصص، مهارت و تجهیزات ویژه ای دارد.

همان‌طور که قبلاً گفته شد عکس‌های هوایی رقومی هم با پیشرفت علم و فنّاوری مرسوم شده‌اند که با دوربین‌های دیجیتال عکسبردای شده‌اند و دارای دقت بهتری نسبت به عکس‌های هوایی آنالوگ هستند و قابلیت استفاده با نرم‌افزارهای گوناگون را هم دارند، البته با اسکن کردن عکس‌های آنالوگ هم می‌توان آن‌ها را برای استخراج اطلاعات آماده نمود ولی با به وجود آمدن عکس‌های هوایی دیجیتال و با حذف مرحله اسکن دقت عکس‌های هوایی رقومی به‌مراتب بالاتر است. مزایای عکس‌های هوایی نسبت به نقشه این است که کلیه عوارض را به‌صورت حقیقی و به همان شکلی که در طبیعت می‌باشند نشان می‌دهد و دلیل کمتر استفاده شدن از این امکانات عدم داشتن تخصص و اطلاعات است.

جهت انجام هر فعالیت و پروژه‌ای در زمینه عکس‌های هوایی می‌توانید با متخصصان و همچنین کارشناسان ما مشاوره کنید و از نظرات آن‌ها در این زمینه استفاده نمایید. کارشناسان رسمی و متخصصان ما در زمینه‌های گوناگون مربوط به عکس‌های هوایی می‌توانند شما را راهنمایی کنند. تفسیر عکس‌های هوایی در زمان محدود و با دقت به همراه ارائه مستندات مربوطه و گزارش کارشناسی برای ارگان یا سازمان مربوطه توسط کارشناسان این شرکت انجام می‌پذیرد، برای استفاده بهتر از عکس‌های هوایی باید آشنایی لازم با دستگاه‌های استرسکوپ و پلانیمتر و همچنین نرم‌افزارهای مربوطه داشته باشید.

نظرات