به طور کلی چاپ اُفست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور گسترده ای برای چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، پوستر، ست اداری فرم های عمومی و هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود را با چاپ افست انجام می دهند.

 سیستم رنگی چاپ اُفست CMYK می باشد.

  •  Cyan/آبی
  • Magenta/سرخابی
  • Yellow/زرد
  • blacK/سیاه

در چاپ افست رنگها به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند. دستگاه‌های چاپ افست با توجه به مدل و قیمت آنها بین ۱ تا ۵ مخزن یا اصطلاحاً برج رنگ دارند. در زیر تصویر شماتیک یک دستگاه چاپ افست با ۴ ستون رنگ نمایش داده شده که به دستگاه ۴ رنگ هم‌زمان معروف هستند.

چاپ افست

چیزی که هنگام بخش اول کار چاپ یعنی طراحی در خصوص چاپ افست مهم است شناخت رنگهای چاپی مربوطه می باشد.

اما بخش های بعدی ارتباط کاملاً مستقیم با چاپخانه دارد:

لیتوگرافی در چاپ افست

پروژه طراحی شده در این مرحله به لیتوگرافی برده می‌شود و با استفاده از دستگاه ایمیج ستر( Image Setter ) از طراحی خروجی (فیلم) گرفته می‌شود. در کار‌های چهار رنگ چهار فیلم به صورت جداگانه برای هر رنگ تهیه می‌شود که بخشی از دلایل پر هزینه تر بودن چاپ افست بالای ۴ رنگ تهیه فیلم مجزا برای رنگ اختصاصی یا UV می باشد و یا پایین تر بودن قیمت چاپ تک رنگ و دو رنگ نیز همین می باشد.

بعد از تهیه‌ی فیلم از فایل‌ها، فیلم‌های هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهی به نام قید کپی قرار می‌گیرد و پس از نوردهی نقش فیلم روی زینک می افتد. بدین ترتیب چهار زینک از هر رنگ تهیه می‌شود که درواقع این ورقه های زینک معکوس و یا نگاتیو شده ی طرح اصلی هستند.

چاپ افست

چاپ

ماشین چاپ افست با توجه به مدل آن از غلطک‌های متعدد تشکیل شده که مرکب را به طور یکنواخت به زینک می‌رساند. زینک ابتدا به‌وسیله غلطکی مرطوب می شود( غلطک آب یا الکل ) ، مرکب توسط غلطک دیگری بر روی زینک مالیده می‌شود. به دنبال آن نقش از روی زینک به روی لاستیک چاپ می‌افتد و بعد از آن به کاغذ منتقل می گردد که این عمل در حداقل ۴ مرحله مجزا در برج رنگهای دستگاه افست انجام می شود.

جالب است بدانید که افست (Offset)، در معنا یعنی غیر تماسی، بدین معنا که متریال چاپی در تماس مستقیم با کلیشه نمی باشد، یعنی سیلندر بلنکت (لاستیک)، واسط بین سیلندر پلیت یا کلیشه و سیلندر فشار است، پس بطور کلی در دسته بندی تکنیکی چاپ، چاپ افست در دسته ی چاپ های غیر تماسی دسته بندی می گردد.

سایز چاپ افست بسته به اندازه طراحی با ماشین های گوناگون شیت بندی می شود.

  • نیم ورقی(۲۵*۳۵ سانتی متر) که منسوخ شده است
  • یک ورقی(اصطلاحاً GTO جی‌ تی او ۳۵*۵۰ سانتی متر)
  • دو ورقی(۵۰*۷۰ سانتی متر)
  • سه ورقی(۶۰*۹۰ سانتی متر)
  • چهار و نیم ورقی(۷۰*۱۰۰ سانتی متر)
  • و سایزهای بزرگتر(۱۰۰*۱۴۰ سانتیمتر)

که بسیار نادر هستند و سازندگان ماشین آلات چاپ افست بیشتر بصورت سفارشی آنها را تولید می کنند.

با تمام‌ این تفاسیر در صورت اعتماد به ما ، آژانس تبلیغاتی مگ شو آماده ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی از جمله طراحی و‌ چاپ افست در کرج و‌ کلیه شهر ها با تمامی خلاقیت و ذوق هنری خود به شما عزیزان می باشد ، این‌ موضوع را فراموش نکنید که آژانس تبلیغاتی مگ شو قبل از هر چیز، از یک گروه هنری قوی و خلاق تشکیل شده چرا که ما معتقدیم برای تاثیر گذاری در تبلیغات و جذب مشتری ظاهر گرافیکی تبلیغات شما باید به چشم عموم جذاب و زیبا به نظر برسد. جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید .

نظرات