طراحی پوستر فیلم:

ویژگی‌ها و نکات مهم و تاثیرگذار در طراحی پوستر فیلم عالی برای فیلم وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. همانگونه که احتمالاً مطلع باشید فیلم‌های بزرگ و پروژه‌های بزرگی مانند «آواتار» آثاری تجاری میباشند که با درآمدهای میلیارددلاری در سینمای امروز نمایش داده می‌شوند که در کنار شرکت‌های سازنده از طریق‌های دیگری مثل فیسبوک هم تبلیغ می‌شوند. با سرمایه عظیم فیلم‌ها بدست آوردن رتبه اول در بازار فروش برای طراحان پوستر یک فرصت بزرگ هست. در این جا به به بعضی از ویژگی‌های به کار رفته در پوستر فیلم‌های معروف می‌پردازیم.

طراحی پوستر فیلم در کرج

طراحی پوستر

طراحی پوستر

۱- جلب توجه: اولین و مهم‌ترین قدم جلب توجه میباشد. دزدیدن نگاه اشخاصی که در حال مرور صحنه حاضر هستند و مجبور کردن آن‌ها به نگاه کردن به پوستر. این اصلا به معنی استفاده از تصاویر محرک و تحریک کننده یا زرق و برق دار نمیباشد چون با اینکه در بعضی مواقع باعث جلب توجه می‌شوند ولی بصورت کلی در هالیوود مورد علاقه بینندگان نیست. با استفاده از کاراکترهای فیلم یا پیام اصلی فیلم طراحان می‌توانند هم زمان با اینکه شخصی رو که پوستر رو نگاه میکنه و توجهش رو جلب می‌کنند. مقداری از پیام فیلم رو هم ارایه کنند چند ویژگی برای طراحی یک پوستر فیلم عالی نگاهی به پوسترهای “خماری hangover” بیندازید .هیچ کدام به صورت عادی زیبا نیستند و نیز دستکاری در آن‌ها صورت نگرفته اما جذاب هستند و بیننده رو وادار به نگاه کردن می‌کنند .بک گراند زیبا و زرق وبرق دار و عکس‌های از شانه به بالای کاراکترها و نورپردازی ملایم باعث جلب توجه بیننده می‌شود.

۲- استفاده از علامت و اشاره : جذاب‌ترین و اثرگذارترین پوسترهای فیلم آن‌هایی میباشند که تم اصلی فیلم رو ارائه می‌کنند بدون اینکه دقیقا بیان کنند موضوع فیلم در مورد چی هست. اون‌ها از تصورگرایی استفاده می‌کنند چه با نشان دادن عکس نزدیک از کاراکتر یا وسیله‌ای که در مرکز روایت فیلم قرار داره یا با نشان دادن یک گرافیک ساده. همراه با دزدیدن نگاه بیننده این می‌تواند بسیار روش موثری باشد که همراه با جلب توجه باعث ایجاد انگیزه بصورت هم زمان شود پوستر فیلم geniffers body و true blood که خیلی وام دار اون هست بطور مثال خوبند. در این مورد از تاکتیک‌هایی که طراح به کاربرده مثل جذابیت زنانه و کنتراست و ایجاد فاصله استفاده شده تا توجه شما رو جلب کند. بصورت هم زمان پوستر نشان می‌دهد که موضوع در مورد چه چیزی است و این به بازار فیلم اجازه می‌دهد که علاقمندان فیلم‌های وحشتناک و بینندگان احتمالی رو جلب کند.

۳- ارائه یک ایده به بیننده: وقتی استفاده از علامت و اشاره و ایجاد تصور برای فیلم شما کارامد نمیباشد و جواب نمی‌دهد – بطور مثال فیلم تان یک درام جدی یا یک تریلر خوب است که با اشاره و علامت نمی‌توان آن را توضیح داد – استفاده ازیک تصویر که به بینندگان ایده‌ای را از داستان فیلم ارائه می‌دهد یک پیشنهاد خوب میباشد . بسیاری از بهترین پوسترهای فیلم‌های امروزی از تصویرهایی استفاده می‌کنند که بیننده را در وسط یک صحنه از فیلم قرار می‌دهد که باعث سردرگمی و برانگیختن بیننده و ایجاد یک علاقه خوب در بیننده می‌شود سردرگمی در این مورد این است که شخصی که به پوستر نگاه می‌کند نیاز دارد که فیلم را ببیند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده. در پوستر فیلم inception از این استراتژی استفاده شده . این پوستر بیننده را در وسط صحنه‌ای از فیلم قرار می‌دهد که فقط وقتی قابل فهم هست که اتفاق‌های قبل و بعد آن دیده شود. در نتیجه حس کنجکاوی ایجاد شده توسط پوستر تبدیل به یک بلیط فروخته شده برای فیلم می‌شود ! این روش از طراحی بیشتر در مواردی بیشترین تاثیر را در مورد فیلم‌هایی را دارد که در مورد موضوعات غیرواقعی , فانتزی و مشخصا آن‌هایی که در مورد موضوعات ماورایی و روانشناختی ساخته می‌شوند .از آن جایی که ارایه یک تصور از داستان فیلم در این موارد با نشان دادن یک علامت یا نشان دادن رنگ‌های ساده خیلی سخت است روش ذکر شده از بهترین روش‌ها در این موارد میباشد .

۴- ایجاد درخواست دوجانبه: در زمانه‌ای که استودیوهای فیلم سازی در یک حرکت پرسرعت با اقتباس از کمیک بوک‌ها در حال فیلم سازی میباشند “طرفداران واقعی” وجود دارند که در بازاریابی برای فیلم هدف اصلی میباشند سازندگان می‌توانند روی آن‌ها برای فروش فیلم جدید حساب کنند فارغ از اینکه نقدها و یا تبلیغات در مورد فیلم چگونه باشد چون به احتمال بسیار زیاد آن‌ها قبلا از تمام موارد فیلم خبر دارند. پوسترهای خوب فیلم معمولا برای وسیع کردن تبلیغاتشان از این جاذبه دوطرفه استفاده می‌کنند. این نوع از پوسترهای تبلیغاتی را با مولفه‌های بازاریابی که در فیلم‌هایی که نقش خاصی رو از یک بازیگر معروف نشان می‌دهند می‌شود مقایسه کرد. از آنجایی که طرفداران بازیگران معمولا از طرفداران کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها ضعیف‌تر هستند (در طرفداریشون) نام بازیگران معمولا در این موارد در اندازه بزرگ ذکر می‌شود تا جلب توجه کند. بنابرین با ذکر نام بازیگر به این صورت موارد دیگه‌ای که باعث جلب توجه این طرفداران بشه اصلا در پوستر اهمیتی ندارند.


۵- استایل – ظاهری که با فیلم سازگار باشه:
چه شما برای یک فیلم هنری بازاریابی بکنید و چه برای یک فیلم بلاک باستر(پرخرج) بازاریابی کنید ظاهر و استایل پوستر اهمیت دارد. برخی از بهترین و به یادماندنی‌ترین پوسترها آن‌هایی میباشند که از استایل خوب و ناب و هنری استفاده کرده اند پوستر بالا از این روش استفاده کرده است و از آن جایی که از ظاهر کمیک بوکی استفاده کرده توجه طرفداران کمیک بوکی رو جلب می‌کند. این وقتی خوب میباشد که تصور ایجاد شده با ظاهر و استایل فیلم هماهنگ باشد.

۶- ظاهر ماندگار و مطابق با سایر فرمت ها: یک مورد خطرناکی که وجود دارد این است که یک پوستر خیلی هنری درست می‌کنید و با فیلم تان ارایه می‌کنید و معمولا بعد از نمایش در سینما به صورت کاور dvd باید عرضه شود. در زمانه امروز که تعداد فیلم‌هایی که پوسترهای متفاوتی رو در جلد دی وی دی قرار می‌دهند خیلی از فیلم‌های قدیمی و نیز بلاک باستر (پرخرج) هنوز از یک پوستر برای هر دو مورد استفاده می‌کنند این به این معنا میباشد که تصور شما و عنوان فیلم و مواردی که مورد نظرتون بوده باید همان گونه که در یک پوستر بزرگ قابل مشاهده بودند در اندازه جلد یک dvd هم قابل مشاهده باشند.

۷- قابل تسری بودن برای دنباله‌های فیلم: اگر فیلم چند قسمتی و ادامه دار میباشد، پوستری که طراحی می‌شود باید طوری باشد که گویای این مهم باشد که در دنباله‌هایی که احتمالا از فیلم ساخته میشود. طوری که بیننده را به دنبال کردن این فیلم ترغیب نماید.

طراحی پوستر فیلم
طراحی پوستر فیلم در کرج

| برگرفته از: لیلیت ® LILIT

نظرات