بروشورها در واقع کتابچه هایی هستند که برای معرفی یک محصول یا خدمات یک شرکت توسط آن شرکت ارائه می شوند. داخل بروشور اطلاعاتی در رابطه با محصول، خدمات یا خود شرکت است. اما شرکت ها معمولاً از بروشور برای جذب مشتری و تبلیغات استفاده می کنند و در این زمان است که طراحی آن هااهمیت پیدا می کند. در واقع اطلاعات فنی داخل آن  در اولویت استفاده از بروشور نیست. برای داشتن یک بروشور حرفه ای با آژانس تبلیغاتی مگ شو همراه باشید.

ابعاد آن متغیر می باشند و این ویژگی باعث شده این محصول گرافیکی بیشتر مورد توجه کاربرانش باشد. زیرا اطلاعاتی که داخل آن قرا می گیرد بدون ازدحام و شلوغی با ترکیب و چینشی منظم می تواند در زمان طراحی کنار یکدیگر قرار بگیرند و زیبایی بصری آن را دو چندان کنند.

زمانی که به مخاطب ارائه می شود، رسالت یک طرح گرافیکی  این است که مخاطب را در یک دقیقه اول جذب کند و آن را مشتاق مطالعه مطالب داخلی نماید.

طراحی گرافیکی انواع بروشور ها:

بروشورها به انواع ۱-  لتی ۲- فرمی ۳- لد اسلیپ کیس تقسیم می شوند.  

بروشورهای لتی، صفحات آن‌ها به صورت فرم های مختلف کنار یکدیگر تا می خورد و این امکان را به مخاطب می دهد که طرح گرافیکی کامل را کنار یکدیگر ببینند. از مهم‌ترین ویژگی های بروشور های لتی نحوه تا خوردن آن‌ها است.  این ویژگی باعث شده طراحان فضای بیشتری داشته باشند و خلاقیت بیشتری در طراحی محل های تا، و شکل بروشور لتی نسبت به دیگر بروشور ها داشته باشند.

بروشورهای فرمی فرمت شبیه به یک کتاب و مجله را دارند و در یک نقطه به یکدیگر متصل می گردند و دارای جلد هستند. نیمی از صفحات در بروشور های فرمی در کنار هم قابل مشاهده هستند و طراحی گرافیکی بر اساس این ویژگی استوار است. در نقطه اتصال  فرمی، دوخت های سیمی، منگنه و مفتول انجام می شود.

بروشورهای اسلیپ کیس شبیه به بروشورهای فرمی هستند با این تفاوت که نقطه دوخت نداشته و جلد آن ها ضخیم و به صورت پوشه هستند. طراحی گرافیکی این بروشورها به صورت صفحه به صفحه و مجزا هستند. طراحان فضای زیادی برای آن ها نداشته و اطلاعات و طرح گرافیکی را به صورت طبقه بندی شده در یک صفحه قرار می دهند. جابه جایی اطلاعات و زیاد کم کردن صفحات  به سادگی انجام می شود.  تعداد صفحات بروشورها از قانون خاصی تبعیت نکرده و بسته به مطالب قابل ارائه، عکس ها و طراحی بستگی دارد.

چه نکاتی در طراحی گرافیکی  باید رعایت شود

اولین و مهم‌ترین نکته ای که در طراحی گرافیکی  در نظر گرفته می شود، سادگی و فضای ارائه مطلب است، زیرا بروشور ها نباید شلوغ و سر در گم کننده باشند. مطالب که باید در بروشور ارائه می گردند باید کم حجم و مختصر باشند. نکته دیگری که در طراحی گرافیکی یک بروشور باید رعایت گردد، هماهنگی طراحی بین صفحات است. در بین صفحات آن باید از لحاظ عناصر بصری، به کار گیری رنگ و هارمونی بین آن‌ها، هماهنگی وجود داشته باشد.

تصاویری که برای یک طرح  استفاده می شود باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد و دارای کیفیت تصویر مناسبی باشد. اندازه این عکس نباید به گونه ای باشد که عکس به چشم نیایید و یا فضای زیادی را اشغال کند. این هنر طراح است که مشخص کند عکس چه فضایی را پوشش دهد.

و در آخر آنچه که در طراحی گرافیکی  اهمیت دارد نوع فوت و تعداد فوت به کار رفته در بروشور است. زمانی که قرار است به نکات خاصی توجه شود استفاده از چند فونت  متداول است. اما مانند استفاده از رنگ های دارای هارمونیک، استفاده از فونت های مختلف نیز باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد.تمامی نکات بررسی شده بستگی به هنر و خلاقیت طراح گرافیکی دارد و هیچ کدام به صورت قانون مطرح نیستند.  برای طراحی بروشور در کرج با ما همراه باشید

نظرات